Már 2264 szócikk közül válogathatsz.

A Patikapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes gyógyszerészeti- és orvosi tudástár. Legyél Te is a Patikapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!
Szponzorált linkek


Latin: insomnia=inszomnia

 

Az alvás:

Az ember életének mintegy egyharmadát alvással tölti. Az alvás pontos funkciója még nem teljesen tisztázott, de a leginkább elfogadott elmélet szerint a mélyalvás fázisában a szervezet fizikai-kémiai folyamatainak regenerációja történik meg; míg az ún. álomfázisnak (paradox, REM fázis) kisgyermekkorban az agy fejlődésében, később a memóriafunkciókban és a tanulási folyamatokban van nagy szerepe. Ezért az alvás minősége meghatározza az ébrenlétben a közérzetet, a testi és szellemi teljesítőképességet.


Az alvás-ébrenlét aránya függ az életkortól:

  • az újszülöttek alvásideje 17-18 óra, melynek során rövid alvás-ébrenlét-periódusok váltják egymást.
  • 3-5 éves korra alakul ki a naponta ismétlődő minta, de az ébrenlét időszakát még rövid, nappali alvás szakítja meg.
  • A felnőttkorra jellemző folyamatos, 7-8 órás éjszakai alvás – esetleg kora délutáni rövid nappali alvással – a serdülőkortól alakul ki.
  • Időskorban az éjszakai alvás tartama rövidül, szakaszossá válik, és napközben gyakori, rövid, felületes alvásperiódusok figyelhetők meg.

Jelentős egyéni különbségek vannak az alvás időtartamában, időzítésében és flexibilitásában, valamint az alvásszükségletben (3-12 óra). A felnőttek egy része ún. késleltetett alvásfázisú, vagyis későn fekvő, későn kelő ("bagoly" típus), más része siető alvásfázisú, vagyis korán fekvő, korán kelő ("pacsirta" típus). Egészséges felnőtt éjszakai alvása ciklikus folyamat, az elalvást (2-10 perc) követően egy éjszaka 4-6, egyenként 90-120 perces ciklus jelentkezik, melyek a lassú hullámú fázis négy stádiumából és egy paradox (REM) fázisból állnak.
 

Alvászavar:

Alvászavarról akkor beszélhetünk, ha az alvás nem képes a szellemi és fizikai készenlétet, a megfelelő teljesítőképességhez szükséges állapotot helyreállítani. Ennek következménye a napközbeni fáradtság, aluszékonyság, a figyelem összpontosításának és fenntartásának zavara, az emlékezetzavar, a problémamegoldás kevésbé eredményes volta, a reakciók meglassulása, a munkaképesség csökkenése. Vagyis az alvás zavara együtt jár az ébrenlét zavarával, de ez fordítva is igaz, a zavartalan elalvás, az éjszaka teljes átalvásához kiegyensúlyozott életvitel szükséges.

Hirdetés







Médiapédia Netpédia Biciklopédia Jógapédia Szépségpédia Mammutmail Webfazék
marketing és média tudástár internetes tudástár kerékpáros tudástár jóga gyakorlatok, tudástár szépség, divat, smink

nagy fájlok küldése

online receptek

A Patikapédián olvasható cikkek orvos moderátor jóváhagyása után jelennek meg,
de nem helyettesítik az orvosával, gyógyszerészével történő személyes konzultációt!